VIV-prosjektene

Varelogistikk i Vestkorridoren (ViV)

-Interkommunalt innovasjonsprosjekt for å effektivisere og optimalisere varelogistikken.

VIV-prosjektet er et samarbeid mellom kommunene
Oslo, Drammen, Lier, Asker og Bærum, fylkeskommunene Buskerud og Akershus, samt Statens vegvesen.
Prosjektperioden er 2020-2025.
Prosjektet skal redusere trafikkarbeid i varetransporten, øke trafikksikkerheten og bidra til attraktive byer og tettsteder.

VIV-prosjektet inneholder fem konsepter/delprosjekter:

1. Fornebu HUB

Pilotforsøket Fornebu HUB er Norges første samleterminal lokalisert på Fornebu i Bærum. Her samlastes varer fra flere leverandører og transportører, som så distribueres videre med nullutslippskjøretøy eller el- lastesykler. Samleterminalen driftes av transportselskapet Bytjenester AS og kan brukes av alle som skal distribuere varer i Fornebuområdet Pilotprosjektet startet i 2022.

2. Kunnskapsgrunnlag samleterminal

I dette delprosjektet brukes kunnskap fra Fornebu HUB-piloten, og arbeidet med videreføring i en oppskalert versjon, til å beskrive fremgangsmåter for å etablere samleterminaler. Det skal dokumenteres barrierer som kan oppstå underveis og hvordan disse kan løses.
Det finnes mange rapporter med teoretisk kunnskap om samleterminaler, men lite praktisk kunnskap om erfaringer fra gjennomføring og operativ drift. Hensikten med dette delprosjek- tet er å lage en beste praksis-modell for å etablere samleterminaler som kan gjenbrukes
i andre kommuner.

3. Bærekraftig innkjøps- og forsyningskjede

I dette delprosjektet skal kommunene se på hvordan de kan redusere transport og utslipp ved å gjennomgå egne anskaffelser og innkjøpspraksis. Tiltak her kan være bruk av samleterminal, sentralisert innkjøpsfunksjon, fast leveringsdag og rammeavtalelojalitet. Kommunene tester og evaluerer ulike tiltak og deler erfaringer underveis. En leveranse i dette prosjektet er å lage en kravspesifikasjon for deling av transport-data i rammeavtaler, samt et analyseverktøy for å kunne bruke dataene målrettet til å optimalisere transporten og redusere kostnader.

4. Kortreist mat

Gjennom økt offentlig og privat innkjøp av kortreist mat, vil vi styrke den lokale matproduksjonen ved å skape en desentralisert varekjede med mindre matsvinn og mindre utslipp fra transport. For å få til dette har prosjektet blant annet levert en behovsanalyse. Videre piloteres direktehandel med lokale produsenter i Lier og Bærum kommuner.

5. Aktørnøytrale pakkeskap på hentepunkter

Delprosjektet har som mål å redusere varetransport i forbindelse med netthandel. Transportøkonomisk institutt (TØI) har gjort en undersøkelse som viser at pakkeskap kan redusere transport fra netthandel med om lag 60 prosent. Men det forutsetter at pakkeskapene er åpne for alle transportører og kan brukes av alle. En leveranse i dette prosjektet er en pilotering av aktørnøytrale pakkebokser og pilotering i flere av kommunene i prosjektet.

Last ned PDF for å lese mer om de ulike prosjektene

LAST NED PDF
menucross-circle